27 mrtvých. Na tomto hrozivém čísle se zastavila statistika obětí dopravních nehod z řad motocyklistů, kteří přišli o život v červenci letošního roku. Je to nejvíce za poslední tři roky. Podle odborníků se na fatálních nehodách často podílí i skutečnost, že ostatní řidiči motorkáře prostě přehlédnou. Povinné reflexní vesty však podle nich nejsou řešením.
„27 smrtelných nehod nebylo způsobeno jen chybou motorkáře, ale v řadě případů nebyla motorkáři dána přednost v jízdě řidičem automobilu,“, upozorňuje ředitel dopravní policie Leoš Tržil.
„Na Brněnsku vyhlašují motorkáři mezi sebou kampaň reflexní týden, kdy týden jezdí ve vestách. Možná by reflexní vesty mohli napomoct ve zviditelnění motorkářů,“ myslí si Tržil, který však o zavedení povinných reflexních vest neuvažuje.
Podle Jana Spousty z motorkářského sdružení Mototour je reflexní vesta užitečná v noci nebo při snížené viditelnosti, ale ve dne ztrácí svůj účel.
„Neříkám, že je to špatně, ale motorkář, který jede za plexi štítem a je skloněný nad nádrží, není stejně ze předu vidět, jestli má reflexní vestu nebo ne,“ domnívá se Spousta.
Podle Jana Spousty by proto bylo účinnější tlačit na výrobce moto oblečení, aby zařazovali na kombinézy, bundy a kalhoty reflexní prvky. Motorkáři podle něj byli znevýhodněni zavedením povinného svícení pro automobily.
„Diskutovala se otázka zrušení povinného svícení jiných vozidel tak, aby se motorkáři zviditelnili. Ale v zahraničí zrušili denní svícení, a pak se k němu vrátili,“ dodává policista Tržil.
Podle Tržila hraje taky důležitou roli pozornost řidičů automobilů, kteří často motorkáře přehlédnou, a rychlost motorkářů, kteří naopak můžou nečekaně vjet do křižovatky. Za úvahu by podle Leoše Tržila stála i odlišná barva žárovky světlometů motocyklů.
„Jiná barva světla není špatný nápad. Pro mě by to bylo lepší, než vozit žlutou vestu,“ říká za motorkáře Jan Spousta.
Čeští řidiči jsou vůči motorkářům netolerantní
Podle policejních údajů motocyklisté umírají nejvíce za pěkného počasí. Podle Jana Spousty je to dáno tím, že v takovém počasí motorkáři nejčastěji vyrážejí na silnice. Roli hrají podle Leoče Tržila i schopnosti řidičů.
„Jedna věc je, že není dána přednost motorce na křižovatkách, druhá věc je řada dopravních nehod, kdy motocyklista nezvládne svůj stroj, průjezd zatáčkami, a buď přejede do protisměru, nebo narazí do překážky a podobně,“ upozorňuje Tržil.
Problém je podle něj v autoškolách, které nemají dostatečný počet hodin, aby řidiče naučily motocykl ovládat a učí podle zastaralých osnov, koncipovaných na jiné stroje, než jaké jezdí dnes.
„Bylo by potřeba prohloubit vzdělávání zejména u silnějších kubatur,“ říká Tržil a dodává, že v tom pomáhají motoškoly, pořádané různými automotodromy.
S tím, že lidé často vyrážejí na silných strojích a přitom motorky vlastně nezvládají souhlasí i Jan Spousta, který by viděl řešení v zavedení více povinných jízd v autoškolách. Vítá i spolupráci policistů.
Leoš Tržil vidí příčinu častých nehod motorkářů i v obměně vozového parku motorkářů. „Během krátké doby došlo k rozšíření a rapidní obměně motocyklů jako takových. Nebyli jsme na vyšší kubatury a výkonnější motocykly připravení.“
V neposlední řadě vidí Tržil problém v netoleranci českých řidičů. „Když pojedete v Itálii na motocyklu a před vámi pojede auto, uhne vám a umožní průjezd. Když pojedete v Čechách na motocyklu, ten řidič vám tam ještě udělá myšku, aby vám tu jízdu znepříjemnil. Je to o vzájemné toleranci,“ myslí si ředitel Dopravní policie Leoš Tržil.